even voorstellen

Stel je even voor en zeg ons wie je bent.

Moderators: westcoast, webmaster, RadioRob

Plaats reactie
edhoeven
Contacteer:

even voorstellen

Bericht door edhoeven »

Hallo,
Ik, Edu, in het verre verleden een radio amateur geweest, eerst op AM veel experimenten gedaan, later op FM op 3mtr band, weer later een muziek station opgericht in jaren eind 70, en begin 80 ook in stereo.

Ik hou van experimenteren in geluids en zender techniek.
Geluid, een stereo limitor per kanaal 3 x limitor systeem 1x voor hoog, 1x voor midden (het meest gecompressed) en 1x voor laag.

Dit ontwikkeld omdat vroeger met limitors bij disco beats, per beat ook de rest van het geluid onnodig werd onderdrukt.

verder vroeger ook veel in commodore64 basic geprorammeerd, doe dat nu met PHP en javasript, en verder ben ik niet echt interresant

Ik ben nu ook op AM forum omdat dat leuk interesant leerzaam, en mij weer heeft gestimuleerd, om ook weer wat in electronica te doen, zoals b.v. een AM bakkie weer opgeknapt, en met een EH antenne ge-experimenteerd, EH ant. vanwege ruimte gebrek.
Door weer bezig te zijn met AM heb ik tevens ook een AM website in PHP ontwikkeld, wat ook weer leerzaam voor mij was.
tot zover.

gr, Edu

RadioRob
Site Admin
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door RadioRob »

Goedendag Edu.
tja wie is er nu niet op CB of 3 meter geboren.(er zijn uitzonderingen dat wel)
Hartstikke welkom en de vriendelijke groetjes van uit Rotterdam.
t)
Vr Gr RRob.
h)
is het wel zo wijs om iets te schrijven?

orionwest

Bericht door orionwest »

Welkom, op dit forum. Edu !
Je hebt een rijke ervaring, zo te zien met oa het geluid, en nu al is mijn vraag aan jou, <van stereo naar mono>, want op die band ben je nu terechtgekomen!
Aanvankelijk liet ik het beste kanaal het werk doen, tot ik echt kwaad werd, omdat zoiets niet voor alle muziek opgaat(zit wel eens ad andere kant)-muziek van Creedence?-een ramp !-ben zelfs met een fasegedraaide ingang in de weer geweest, omdat eerst alle bassen wegvielen, wat schetste mijn verbazing, toen ik onbedoeld een soort 'voicekiller" had ontwikkeld !
Veel suc6 op deze frequentieband, en laat maar eens horen!(ps-ik heb nu een cd speler, waar je de boel parallel kunt schakelen, zonder al te veel ergernis !
om het makkelijk te maken : orionwest@quicknet.nl
groets, Wout.

edhoeven
Contacteer:

Bericht door edhoeven »

Hallo Wout,

Over geluid van stereo naar mono

Je heb twee weerstanden (R) nodig van ongeveer tussen de 1k5 en 3k3

deze twee gelijke waarde van R's sluit je aan een kant aan elkaar zodat je twee R's in serie heb.
Op het punt waar je de twee R's aan elkaar heb, is jou mono aansluiting

Nu sluit je aan de ene R de linker uitgang van jou audio aan, en op de andere R de rechter uitgang van jou audio aan.

Nu komt het wat jij bedoelde met soort voicekiller, de massa (mantel) van de uitgang of kabel, Moet! je wel aansluiten aan de mono massa gedeelte.

Overegens met de jou ontdekte voicekiller met een beetje handigheid kun je nu vier kanaals stereo maken 1 mono 1 links 1 rechts en 1 achter (jou voicekiller)

Een tijd terug had ik op een versterker de stereo verbreed door de Emitor van een voor versterker aan elkaar te koppelen.
En dan met drie speakers 1x links 1x mono en 1x keer rechts, met als resultaat
een onwijs gaaf stereo effect, door de hele huiskamer, waar je ook zat maakte niet uit, overal hoorde je stereo.
Ps dat 5 kanaals systeem van tegenwordig, althans het systeem wat ik heb, vind ik bagger van de eerste plank. de speakers zijn dof en slecht van kwaliteit.

Waarvoor heb je hem dan nog? zou de volgende vraag kunnen zijn, gekregen van familie, dus, voorlopig staat het nog in de h,kamer, hier op zolder heb ik gelukkig mijn eigen systeem.
Tjonge toch weer een heel verhaal.
Ps, mocht het over de schakeling stereo naar mono niet helemaal duidelijk zijn, dan hoor ik het wel, maak ik even een schema-tje.
gr, Edu t)

buizenjan

Bericht door buizenjan »

ik heb hier gewoon het linker en rechter kanaal van de pickup op een kanaal van het mengpaneel .

door de schuiven van beide open te doen mix ik het gewoon samen .
radiosoerabaya@live.nl Concordia res parvae crescunt, discordia maxumae dilabuntur.

orionwest

Bericht door orionwest »

Hoi !-
Nou, dan heb je mazzel, Buizenjan !
Ik heb wat afgeklootvioolt hier, hoor !-
En ik denk, met mij nog vele anderen ook, onwetend van elkaar, en daar praat je dan, mogelijk vanuit een soort misplaatste trots, Vooral niet over de band over !!!-maar dank zij dit forum, lees je nog eens wat !
Hahaha !- groets, Wout.

buizenjan

Bericht door buizenjan »

hoi wout
ik was toch ff nieusgierig :L heb het met 2x 2k2 volgens de schakeling van edu geprobeerd .
(ik gebruikte voordien maar een uitgang van het mengpaneel)
nou het klinkt echt wel beter !!de klank werd veel voller .

nu moten de krokodillenbekjes nog vervangen worden voor een fatsoenlijke audiokabel .

op de lichtmis eens kijken naar pluggen voor de philips versterker(typewriter met 2xel 36)

heb alleen het vermoeden dat ze schaars zijn die krengen.....
radiosoerabaya@live.nl Concordia res parvae crescunt, discordia maxumae dilabuntur.

Plaats reactie