Seagull sterker dan Waddenzee in Engeland
Seagull sterker dan Waddenzee in Engeland
Ik was afgelopen weekend in Birmingham, Engeland.
Wat mij opviel is dat Seagull op 1395khz sterker was dan Waddenzee.
Alleen s'morgens tussen 8 en 10 uur kunnen luisteren.
Heeft Seagull meer vermogen, een betere antenne, of is de 1395khz een betere frequentie...?
Wat mij opviel is dat Seagull op 1395khz sterker was dan Waddenzee.
Alleen s'morgens tussen 8 en 10 uur kunnen luisteren.
Heeft Seagull meer vermogen, een betere antenne, of is de 1395khz een betere frequentie...?
Wij zijn allemaal 100%..... 100% prettig gestoord....
-
- Contacteer:
Re: Seagull sterker dan Waddenzee in Engeland
Radio Seagull zend op de 1395 kHz. vanaf de Jenni Baynton en heeft het zoute zeewater mee als geleider. Het schip ligt nl. aan de Zuiderpier van de Nieuwe Willemshaven in Harlingen.
Radio Waddenzee op de 1602 kHz. zit momenteel aan de landzender in Pietersbierum.
Vreemd genoeg is bij mij in ZO-Friesland (dus aan de andere kant van de provincie) de ontvangst op de 1602 dan wel weer een stukje sterker in vergelijking tot de 1395...
Radio Waddenzee op de 1602 kHz. zit momenteel aan de landzender in Pietersbierum.
Vreemd genoeg is bij mij in ZO-Friesland (dus aan de andere kant van de provincie) de ontvangst op de 1602 dan wel weer een stukje sterker in vergelijking tot de 1395...
HF-junk, verslaafd aan ether.
Your Sound My Sound

Your Sound My Sound

vreemd hans,bij mij is seagul ook harder dan waddie,op de kpo seagul 5/5 waddie 4/5
-
- Contacteer:
Wie zal het zeggen? Misschien heeft de 1395 hier een hogere dempingsgraad (gebouwen, andere obstakels), of geeft mijn draadantenne hier een minder goed effect, of is de ontvanger juist rond dit frequentiegebied iets minder gevoelig... Of misschien alledrie?vleermuis schreef:vreemd hans,bij mij is seagul ook harder dan waddie,op de kpo seagul 5/5 waddie 4/5

Feit is wel, dat de signalen van de 1395 en 1602 op de portabel transistor ongeveer identiek zijn...

HF-junk, verslaafd aan ether.
Your Sound My Sound

Your Sound My Sound

Hier in t midden des lands is de 1395 amper te nemen in tegenstelling tot de 1602 die hier soms dik over de 9 binnenkomt.
De meeste problemen zijn helemaal geen problemen, maar slechts een kwestie van een houding ten opzichte van een bepaalde omstandigheid.
Wayne Dyer
Wayne Dyer
1395 kHz is hier (10 km achter Dokkum) een paar dB zwakker dan 1602 kHz,
Gemeten op een beverage of K9AY loop, beiden gericht op de zender. Beide zenders draaien ongeveer hetzelfde vermogen. De 1602 kHz is aan mijn zorg toevertrouwd.
Kees
Gemeten op een beverage of K9AY loop, beiden gericht op de zender. Beide zenders draaien ongeveer hetzelfde vermogen. De 1602 kHz is aan mijn zorg toevertrouwd.
Kees
Great to hear the ground waves are being heard so far into England.
I must certainly check these frequencies in the morning

I must certainly check these frequencies in the morning

Good DX
Dave
Receiver : Degen DE-1103.
Antennas : 0.5m home made 18 turn loop for MW or 10m long wire on SW
Dave
Leuk, die verschillen.
Hier Z/O Drenthe is het ontvangst van beide ongeveer gelijk. .
Wat Hans al aangaf, kan de lokatie van de zender een groot verschil maken. De afstraling aan en op het water is waarschijnlijk beter.
Misschien dat ook de frequentie een rol speelt. Het was toch zo, dat hoe lager de frequentie, hoe groter de grondgolf?
Nouja,... het is ook geen schokkend wereldnieuws, maar ik vond het opmerkelijk dat Seagull sterker was...
@wireUK: I could receive them both very well from Hull to Birmingham. Stayed a few days there, and noticed Seagull was always a bit stronger then Waddenzee. Around noon Waddenzee's signal was gone, where I could hear a faint signal from Seagull still coming through.
here in the north east of Holland I use both signals sometimes as a beacon, or to compair antennas...
Hier Z/O Drenthe is het ontvangst van beide ongeveer gelijk. .
Wat Hans al aangaf, kan de lokatie van de zender een groot verschil maken. De afstraling aan en op het water is waarschijnlijk beter.
Misschien dat ook de frequentie een rol speelt. Het was toch zo, dat hoe lager de frequentie, hoe groter de grondgolf?
Nouja,... het is ook geen schokkend wereldnieuws, maar ik vond het opmerkelijk dat Seagull sterker was...
@wireUK: I could receive them both very well from Hull to Birmingham. Stayed a few days there, and noticed Seagull was always a bit stronger then Waddenzee. Around noon Waddenzee's signal was gone, where I could hear a faint signal from Seagull still coming through.
here in the north east of Holland I use both signals sometimes as a beacon, or to compair antennas...
Wij zijn allemaal 100%..... 100% prettig gestoord....
Vergeet hierbij echter niet dat een groot aantal van ons met een frequentie gepiekte antenne werken.
En hoe verder van de piekfrequentie, hoe minder de ontvangst zal zijn.
Zo kan ik hier 1602 nauwelijks ontvangen, soms helemaal niet, terwijl hij een paar straten verder op hard binnen komt. Mijn antenne is een gepiekte spoelantenne, de ander een inverted V voor CB.
En hoe verder van de piekfrequentie, hoe minder de ontvangst zal zijn.
Zo kan ik hier 1602 nauwelijks ontvangen, soms helemaal niet, terwijl hij een paar straten verder op hard binnen komt. Mijn antenne is een gepiekte spoelantenne, de ander een inverted V voor CB.
I'm pleased to hear the signal stayed with you all the way to Birmingham. There is a lot of land between Birmingham and the nearest SE coast to the NetherlandsNora schreef: @wireUK: I could receive them both very well from Hull to Birmingham. Stayed a few days there, and noticed Seagull was always a bit stronger then Waddenzee. Around noon Waddenzee's signal was gone, where I could hear a faint signal from Seagull still coming through.

Good DX
Dave
Dave
Hehe, nice to read the UK observations 

Real Transmitters glow in the dark
-
Seagull is in Waalwijk steeds wat sterker dan Waddenzee en ze zijn beiden te ontvangen op een wereldontvanger zonder externe antenne. Echter alleen mét aansluiting op de lange draadantenne is het ook doenlijk wat langer naar de stations te luisteren. Dit vanwege de dominant aanwezige ruis, zonder genoemde antenne. 

- radio sterrekijker
hier ook niet te ontvangen normaal 9+10 db raar

Hmm, Seagull 1395 denderd hier momenteel binnen met ruim S9+15, maar op 1602 is op dit moment niks meer te ontvangen

Soms moet 1602 even uit de lucht wegens werkzaamheden op het terrein van Frisian Salt. Ze werken daar met explosieven en alle zenders moetendan uit, ook mobieltjes. Het is de prijs die we betalen voor de gastvrijheid.
Kees
Kees
Nou, ze zaten er tijdje later weer in. Heb ook even een plaatje geschoten:
Seagull is zo'n 6dB, dus 1 S punt sterker omstreeks het middaguur hier in Mid-East NL. [op niet afgestemde KG vertical]
(omgekeerde driehoekjes met '1' en de '2' en 'sterkte' rechts boven in beeld)
En toen ik toch bezig was, daaronder hetzelfde plaatje maar nu via het web uit ZO Engeland in de buurt van Ipswitch, waar ze beide ongeveer even sterk lijken.
Seagull is zo'n 6dB, dus 1 S punt sterker omstreeks het middaguur hier in Mid-East NL. [op niet afgestemde KG vertical]
(omgekeerde driehoekjes met '1' en de '2' en 'sterkte' rechts boven in beeld)
En toen ik toch bezig was, daaronder hetzelfde plaatje maar nu via het web uit ZO Engeland in de buurt van Ipswitch, waar ze beide ongeveer even sterk lijken.