Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Stel je even voor en zeg ons wie je bent.

Moderators: westcoast, webmaster, RadioRob

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Station Completa
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jan 2011, 09:42

Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door Station Completa »

Goedendag allemaal

Bij deze mezelf ook maar even aangemeld, en zal me hier eens voorstellen,

Mijn naam is Johan en Woonachtig in een kleine plattelandsgemeente ten zuiden van Breda.
ikzelf was jaren geleden ook actief bezig met de zenderhobby maar dat was hoofdzakelijk op de FM band. dit was nog in de bloeitijd van de piratenzenders nu zo een 30 jaar geleden.
ik bouwde de zenders ook zelf en beleefde er ook veel plezier aan en toen FM goed ging kwam mijn interesse al gauw op de Middengolf terecht.
Hier in het zuiden zijn en waren MG amateurs een zeldzaamheid dus was het een uitdaging om een zender in de middengolf aan de band te zetten
veel tijd ingestoken en onderdelen bij elkaar gezocht en getest met een zendertje gebouwd rond een EF80 met een EL84 dit gaf wel geen grote vermogens maar was wel ideaal om wat ervaring op te doen in de middengolf band.
Net toen ik een zender met een 807 in elkaar aan het zetten was werd ons station in de FM band opgerold door de toenmalige RCD, daar men in de zenderruimte ook de in aanbouw zijnde MG zender ontdekte werd deze ook maar meegenomen :-(

toen eindigde voor mij dus de actieve zendamateur/ zenderbouw tijd, maar onderdelen en dergelijke bleven wel rondslingeren in mijn hobby ruimte en jaren later ongeveer 12 jaar na de inbeslagname, kriebelde het toch zo erg dat ik hoe dan ook een werkende MG zender aan de band wou hebben om ervaring er mee op te doen.

dus in mijn vrije uurtjes de soldeerbout weer ter hand genomen en een mooie bak gebouwd met een EF80 oscillator EL84 driver en 807 op de eindtrap
ik heb ruimte zat dus een langdraad antenne geplaatst met een verlengspoel er tussen 800V op de 807 en een mooi vermogen op de MG van ongeveer 40Watt
modulatie met anode/schermrooster modulatie met een modulatie trafo en een versterker, een modulator had ik geen schema van dus moest het wel zo :-)
het ding werkte probleemloos! heb er regelmatig mee getest en overdag haalde ik een mooi bereik ( ik reed dan een rondje met de auto )
in die tijd ben ik ook gaan luisteren op de MG en heb op de langdraad regelmatig amateurs uit het noorden gehoord, vond het altijd spannend.
heb in de avond ooit wel eens terug proberen te rapporteren maar mijn signaaltje was hoogstwaarschijnlijk veel te zwak om zo hoog nog hoorbaar te zijn.

Jaren later had ik er al helemaal geen tijd meer voor en vanaf die tijd ben ik me meer bezig gaan houden met luisteren als ik in de gaten krijg dat de condities een beetje meewerken.
ook als ik op vakantie ga neem ik altijd een wereld ontvangertje mee, en heb zelfs in Duitsland regelmatig ontvangsten gehad met goede kwaliteit

momenteel luister ik meestal op een magnetic loop antenne welke goed afgestemd kan worden op de te beluisteren frequentie en dat werkt perfect
ook de langdraad gebruik ik nog.

ik zal met enige regelmaat hier wel eens een ontvangst rapportje wegschrijven van de stations die ik hier binnen krijg ik geloof dat er in het zuiden nog weinig
luisterposten zijn

al met al een langdradig verhaal misschien ( haha LANGDRADIG ) maar nu weten jullie dat er weer een amateur bij is.

Allemaal gegroet vanuit het zuiden.

Johan

Gebruikersavatar
syon
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 okt 2009, 00:25
Locatie: limburg

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door syon »

Hey Johan, welkom op het mooie forum, en een leuk verhaal t)
Grt vanuit het zuiden. :D

Gebruikersavatar
webmaster
Site Admin
Berichten: 4120
Lid geworden op: 26 mei 2006, 10:01
Locatie: Parel van de Veluwe
Contacteer:

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door webmaster »

Hallo Johan, ook welkom hier. Ja mooi verhaal, dat hebben de meesten wel. Dat kriebelen ook, zelfs nog na 30 jaar.
Tja schema van een modulator die zijn er toch wel ;)

Suc6 met de hobby en hier op het forum.
Webmaster am-forum.

horb
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:27

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door horb »

Beste koffie zetter,

Luister ook eens op de kortegolf 48 Meter Als je ziet welke afstanden je dan overbrugt ben je weer helemaal verkocht.

Groeten,
Horb

RadioRob
Site Admin
Berichten: 4558
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:53
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door RadioRob »

Hallo Johan inderdaad een leuk verhaal,
En het is ook denk ik wel een verhaal die niet veel zal verschillen met andere en hun verhaal.
En nu zullen de andere mensen weer zeggen DAAR HEB JE HEM WEER!!!
Maar ga het toch weer doen, de vraag stellen.
Doet Johan ook op KG luisteren? Heeft Johan ook een ontvanger voor die KG band?
En ja graag tot horens natuurlijk!

RadioRob. h)
oei Horb was me voor lees ik nu!!!
(met de vraag KG!)
is het wel zo wijs om iets te schrijven?

Gebruikersavatar
Station Completa
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jan 2011, 09:42

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door Station Completa »

Hey Allemaal,

Ja de korte golf is bij mij wel bekend, maar nooit erg actief beluisterd en zal vanaf nu daar eens wat meer aandacht aan besteden
kunnen jullie me en paar bekende frequenties in de 48 mtr band aanbevelen welke veel gebruikt worden?

ik luister veelal met een Grundig sattelite 2400 en hoop nog eens een mooie RACAL RA17 o.i.d. tegen te komen
helemaal omdat die ook lekker met de gloeiende buizen werkt :-)

ook luister ik regelmatig op een grote amerikaanse Zenith radioconsole deze heeft een superontvangst op midden en korte golf. vooral met de langdraad
ik houd me namelijk ook bezig met het restaureren van oude buizen radio's


nogmaals iedereen bedankt voor de welkomst begroetingen en hoop de meeste van jullie tegen te komen op de MG

grtzz

Johan

Gebruikersavatar
webmaster
Site Admin
Berichten: 4120
Lid geworden op: 26 mei 2006, 10:01
Locatie: Parel van de Veluwe
Contacteer:

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door webmaster »

Nou overdag zo tussen 6200 en 6400kc
's avonds tussnen 3900 en 3950kc
Ook zit er in het weekend wel eens wat tussne 5800 en 5850kc

Zondag in de ochtend op 5820kc zit een bekende van mij begint meestal om 0900uur lokale tijd, maar als je pech hebt springt het signaal over nederland heen.
Webmaster am-forum.

Gebruikersavatar
Zeewolf
Berichten: 551
Lid geworden op: 29 jun 2010, 19:26

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door Zeewolf »

Hallo Zender Completa,

Welkom hier op het forum!
Ook met laag vermogen moet het volgens mij ook wel mogelijk zijn om in het noorden door te komen.
Als de condities goed zijn is er van alles mogelijk. (En de condities worden de komende jaren nog beter) t)
Ik heb zelf ook niet veel vermogen en een lage antenne maar ik sta soms zelf van te kijken wat allemaal mogelijk is op de middengolf.

Ik hoop je ontvangsrapporten binnenkort hier te lezen. :D

Groeten,
Herman,
Zeewolf AM

RadioRob
Site Admin
Berichten: 4558
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:53
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door RadioRob »

:i
Moeten we Johan er wel op attenderen dat hij niet avonds moet gaan luisteren!
Dus Johan als je luistert moet dat ongeveer tussen 08:00 en 17:00 gedaan worden.
In de avond/nacht valt er niet veel meer te horen.(op KG en piraatjes bedoel ik)
;)
Denk zet het er even bij want zelf wist ik dit in het begin ook niet,
Net zoals dat hoppen van signaal (wat was dat in vredesnaam?)
:|
Vr Gr RRob.
h)
is het wel zo wijs om iets te schrijven?

Hans de Swan
Berichten: 2771
Lid geworden op: 02 jun 2006, 17:00
Locatie: ZO-Friesland
Contacteer:

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door Hans de Swan »

RadioRob schreef: :i
Moeten we Johan er wel op attenderen dat hij niet avonds moet gaan luisteren!
Dus Johan als je luistert moet dat ongeveer tussen 08:00 en 17:00 gedaan worden.
In de avond/nacht valt er niet veel meer te horen.(op KG en piraatjes bedoel ik)
;)
Denk zet het er even bij want zelf wist ik dit in het begin ook niet,
Net zoals dat hoppen van signaal (wat was dat in vredesnaam?)
:|
Vr Gr RRob.
h)
Op veel KG-frequenties idd niet, maar zoals de webmaster al opmerkte, zijn er vooral 's avonds en 's nachts tussen de 3.900 en 3.950 MHz. (75-meterband) met regelmaat activiteiten van diverse piraten te bespeuren, vooral rondom- en in het weekend... ;)
HF-junk, verslaafd aan ether.

Your Sound My Sound
Afbeelding

RadioRob
Site Admin
Berichten: 4558
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:53
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door RadioRob »

:i
:q ik had het natuurlijk over 6mHz.

h)
RRob.
is het wel zo wijs om iets te schrijven?

Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 2457
Lid geworden op: 01 aug 2007, 03:37

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door Cor »

Hallo Johan,

Welkom hier op het forum, en veel plezier op de medium wave.

Groetjes uit het echte zuiden Kerkrade, we horen elkaar wel eens in de toekomst hoop ik.

@ Rob,

Kun jij ook 6.635 werken SSB ?
Daar ga ik ook nog op uitkomen, leuke qrg om wat te brainstormen en leuke contacten te leggen.

h)
Groeten Cor/Osaka SW 48 Mb

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door Boomi »

RadioRob schreef:ik had het natuurlijk over 6mHz.
Dan wordt het hoog tijd voor 76m, want dat is in dit jaargetijde een veel leuker frequentie ;)
Zodra het donker is (en daarvoor al), dan is 48 voor lokaal eigenlijk al ten dode opgeschreven :v
Real Transmitters glow in the dark

RadioRob
Site Admin
Berichten: 4558
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:53
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door RadioRob »

Op de antenne na kan ik daar komen!
Ik zou ook mijn tuner af moeten maken dan kan ik de dipool met lintlijn weer hangen.
Maar ontvangen kan ik sowieso!
76M al een tijdje inderdaad niet geluisterd en dus moet ik dat weer eens gaan doen!
48 daar heb ik nog steeds veel storing op (overal trouwens)maar daar ben ik ook mee bezig –
Alleen dat gaat :q tergend traag(heel verhaal)

Vr Gr RRob.
h)
is het wel zo wijs om iets te schrijven?

westcoast
Site Admin
Berichten: 1062
Lid geworden op: 28 mei 2006, 19:21

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door westcoast »

Cor schreef:Hallo Johan,

Welkom hier op het forum, en veel plezier op de medium wave.

Groetjes uit het echte zuiden Kerkrade, we horen elkaar wel eens in de toekomst hoop ik.

@ Rob,

Kun jij ook 6.635 werken SSB ?
Daar ga ik ook nog op uitkomen, leuke qrg om wat te brainstormen en leuke contacten te leggen.

h)
Ik kan daar ook met gemak uitkomen cor , laat maar weten voor testje , het kan zijn dat ik gewoon in AM inschakel daar , anders met de Japanse rijstkoker ;c
voor Completa jou story klinkt bekend in de oren , ik denk dat een groot deel v/d forum leden op die manier weer herintreed, succes in ieder geval .
ik hou van vrije radio en niet van regels !

Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 2457
Lid geworden op: 01 aug 2007, 03:37

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door Cor »

westcoast schreef:
Cor schreef:Hallo Johan,

Welkom hier op het forum, en veel plezier op de medium wave.

Groetjes uit het echte zuiden Kerkrade, we horen elkaar wel eens in de toekomst hoop ik.

@ Rob,

Kun jij ook 6.635 werken SSB ?
Daar ga ik ook nog op uitkomen, leuke qrg om wat te brainstormen en leuke contacten te leggen.

h)
Ik kan daar ook met gemak uitkomen cor , laat maar weten voor testje , het kan zijn dat ik gewoon in AM inschakel daar , anders met de Japanse rijstkoker ;c
voor Completa jou story klinkt bekend in de oren , ik denk dat een groot deel v/d forum leden op die manier weer herintreed, succes in ieder geval .
Zogauw ik hier de antenne heb staan laat ik het je weten, alvast bedankt voor je aanbod.

t)
Groeten Cor/Osaka SW 48 Mb

horb
Berichten: 124
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:27

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door horb »

Completa luister zondag of zaterdag eens tussen6200 en 6500 altijd prijs hier op mijn oude racal ra17
Horb

orionwest
Berichten: 366
Lid geworden op: 22 apr 2009, 20:53
Locatie: omg. den helder

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door orionwest »

Welkom op het Forum, en ook op de MG band, Completa !- daar was je door interventie vd overheid ff blijven steken !-Jij kunt met 1x 807, vanaf jouw locatie, het land bestrijken, met een goedwerkende antenne, zeker weten !- We hopen je te horen !
groeten, de orionwest noordholland, Wout.

Gebruikersavatar
Station Completa
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jan 2011, 09:42

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door Station Completa »

orionwest schreef:Welkom op het Forum, en ook op de MG band, Completa !- daar was je door interventie vd overheid ff blijven steken !-Jij kunt met 1x 807, vanaf jouw locatie, het land bestrijken, met een goedwerkende antenne, zeker weten !- We hopen je te horen !
groeten, de orionwest noordholland, Wout.

Hey Orionwest:

Dank je voor je reactie! ik geloof best dat ik met die enkele 807 op de eindtrap wel een mooi bereik halen kan dat hadden mijn experimenten toendertijd eigenlijk wel duidelijk gemaakt
momenteel heb ik niet echt de ambitie om de zender weer aan de band te zetten al heb ik nog veel van de onderdelen liggen hier.
al sluit ik het niet helemaal uit om de 807's nog eens uit de kast te halen :-) maar dan zal ik wel eens een echte goede antenne moeten maken, heb inmiddels hier al hele goede ontwerpen tegen gekomen dus wie weet !
ik had toendertijd wel wat kleine problemen met de modulatie, die zat nogal eens naast de draaggolf en vermoedelijk lag dat wel aan de antenne, maar daar heb ik toendertijd niet echt een vinger achter kunnen krijgen

vooralsnog houd ik het bij het uitluisteren, en hier jullie een beetje helpen met rapportjes bijvoegen als jullie zenders hier te horen zijn.

vanuit hier iedereen hele hartelijke groeten en tot horens!

i

jiran81
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 aug 2011, 19:58

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door jiran81 »


Atlantis N.W.O
Berichten: 2923
Lid geworden op: 30 mei 2007, 21:32

Re: Even voorstellen, ik ben ook nieuw.

Bericht door Atlantis N.W.O »

Station Completa schreef:
orionwest schreef:Welkom op het Forum, en ook op de MG band, Completa !- daar was je door interventie vd overheid ff blijven steken !-Jij kunt met 1x 807, vanaf jouw locatie, het land bestrijken, met een goedwerkende antenne, zeker weten !- We hopen je te horen !
groeten, de orionwest noordholland, Wout.

Hey Orionwest:

Dank je voor je reactie! ik geloof best dat ik met die enkele 807 op de eindtrap wel een mooi bereik halen kan dat hadden mijn experimenten toendertijd eigenlijk wel duidelijk gemaakt
momenteel heb ik niet echt de ambitie om de zender weer aan de band te zetten al heb ik nog veel van de onderdelen liggen hier.
al sluit ik het niet helemaal uit om de 807's nog eens uit de kast te halen :-) maar dan zal ik wel eens een echte goede antenne moeten maken, heb inmiddels hier al hele goede ontwerpen tegen gekomen dus wie weet !
ik had toendertijd wel wat kleine problemen met de modulatie, die zat nogal eens naast de draaggolf en vermoedelijk lag dat wel aan de antenne, maar daar heb ik toendertijd niet echt een vinger achter kunnen krijgen

vooralsnog houd ik het bij het uitluisteren, en hier jullie een beetje helpen met rapportjes bijvoegen als jullie zenders hier te horen zijn.

vanuit hier iedereen hele hartelijke groeten en tot horens!

i
Dat de modulatie naast de draaggolf zit ligt niet aan de antenne.
We noemen dit euvel hier : FM modulatie

Plaats reactie