even voorstellen

Stel je even voor en zeg ons wie je bent.

Moderators: westcoast, webmaster, RadioRob

Plaats reactie
henk29

even voorstellen

Bericht door henk29 »

Hallo ik ben Henk Bosch uit Vroomshoop ex. fm piraat en zoek nu informatie over de middengolf
het gaat mij om het luisteren wat is een geschikte ontvanger en antenne e.d.

Gebruikersavatar
Free Radio Holland
ere lid / moderator
Berichten: 516
Lid geworden op: 25 mei 2006, 16:24
Locatie: Oost nederland

Re: even voorstellen

Bericht door Free Radio Holland »

Ha henk
Ik las je berichtje op epc
Welkom op het oer gezellige am forum
Een geschikte ontvanger
Kenwood r1000 is bv een goede ontvanger kost rond de 100 euro
Antenne tja mooiste is een dipool 2x 44 meter maar ik weet niet of je die kwijt kunt
Anders is een spoelantenne of de mini whip wat voor jou

Hier staan een aantal antennes
http://www.lpam.nl/database/database.html
In dit topic wordt er verder over gepraat
http://www.am-forum.nl/viewtopic.php?f=15&t=5392

FRH
Als je niets probeert , ondervind je ook niets
Als niet kan zoals 't moet, dan moet het maar zoals het kan
Cessante causa cessat effectus

Luistervink
Berichten: 142
Lid geworden op: 06 jan 2008, 20:43
Locatie: Schildwolde, prov.Groningen

Re: even voorstellen

Bericht door Luistervink »

Hallo henk29,

als eerste van harte welkom op dit forum. idd wat een goed ontvangertje is om te beginnen is een kenwood r-1000 voor idd 100 eu al via marktplaats te krijgen, zelf maar ik gebruik van een yaesu frg-7700. een goede antenne voor de middengolf? tja daarover wordt al zolang gespeculeerd als dat de antenne bestaat. maar zeer eenvoudig en goedkoop is een loop antenne ontvang ik zelf ook mee, op het forum is er veel over te vinden.


gr
Luistervink
De Luistervink.
Het vogeltje met een Luisterend oor

Equipment:
RX: Microtelecom Perseus
RX: K-PO WR2100
Ant: Mini-Whip

Informatie wordt inspiratie

zender monitor
Berichten: 50
Lid geworden op: 31 aug 2007, 10:45
Locatie: friesland

Re: even voorstellen

Bericht door zender monitor »

hallo, een goeie buizenradio van Philips ken ook goed genoeg wezen ......draad eraan en ontvangen maar !!!

hoeft niet persé een wereldontvanger .......

groetnis,

Monitor !

Jean
Berichten: 1622
Lid geworden op: 08 aug 2008, 10:48

Re: even voorstellen

Bericht door Jean »

Ik heb een communicatieontvanger (Yaesu FRG7700) en een buizenradio (Philips). Ik luister in de praktijk voor 99% naar de buizenradio, omdat dit prettiger ontvangt (mooier geluid). Ik heb nog nooit vernomen dat ik met de communicatieontvanger een station kon ontvangen, dat ik niet met de buizenradio kon ontvangen. En wat betreft de digitale uitlezing: ik heb een extern countertje met een offset van 455 kHz op de buizenradio gemonteerd, zodat ik ook digitaal kan uitlezen.

Gebruikersavatar
Mr BA
Centurion II
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 apr 2007, 18:25
Locatie: Hunebed Drenthe

Re: even voorstellen

Bericht door Mr BA »

Ik sluit mij helemaal bij Jean aan.
Philips Bi Ampli, mooi geluid en hoord net zoveel als een communicatie-ontvanger. Zelfs de kleine signalen gaan goed!

Mr BA p)

westcoast
Site Admin
Berichten: 1062
Lid geworden op: 28 mei 2006, 19:21

Re: even voorstellen

Bericht door westcoast »

Welkom op het forum !
Wat Betreft de ontvangers , wat betreft het audio ga ik voor de buizenradio , maar als het druk op de freq. is dan kies ik toch liever voor de comm. ontvanger vanwege de vaak betere selectiviteit , ik zou zeggen : gebruik gewoon beide !
en met de comm. ontvanger kun je ook de andere piratenbanden 48/76 beluisteren , alleen de duurdere buizenradio's hadden de lage kortegolfband . p)
ik hou van vrije radio en niet van regels !

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: even voorstellen

Bericht door Boomi »

westcoast schreef:maar als het druk op de freq. is dan kies ik toch liever voor de comm. ontvanger
Nou, gebruik hier meestal m'n eigenbouw gebakje.
Maar zou ik die niet gehad hebben, dan heb ik nog een aangepaste communicatie ontvanger achter de hand, waarbij het audiogedeelte is uitgebreid, zodat ook de diepe en vooral 'strakke' bassen en (bij voldoende bandbreedte) het sprankelend hoog nog lekker doorkomen.
Doet [met een goede externe luidspreker(box)] niets onder voor een Bi-Ampli en is als het nodig is (met z'n mechanische filters) ook nog eens lekker selectief.
Maar goed, dat is meer iets voor de gefrustreerde techneuten hier zoals ik. la)

Zou gewoon beginnen met een Philips Bi-ampli of iets in die buurt.
Real Transmitters glow in the dark

RadioRob
Site Admin
Berichten: 4558
Lid geworden op: 25 mei 2006, 18:53
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door RadioRob »

Hallo Henk!
Hartstikke welkom ook op dit forum.
Ik geloof dat ik jou vraag op EPC ook heb zien staan.
Met dank aan hun om jou door te sturen naar hier (word ZEER gewaardeerd!)
http://etherpiraten.com/

wat betreft de ontvanger,
ik durf de buizen ontvanger niet echt af te vallen maar ik denk dat ik minder ontvang met een buis ontvanger dan met mijn Kenwood R 1000. t)
Ik woon in omg. Rotterdam en denk dat de buis ontvanger dan toch echt een klein beetje te kort komt!
LET OP!!! Wil niet zeggen dat ik ook echt gelijk heb natuurlijk.
Want eerlijk gezegd hou ik ook veel van buisjes.
Een Yaesu FRG7700 zou ook goed moeten zijn maar deze info is van horen zeggen!
Wel heb ik een FRG 7 en die doet het ook ZEER goed alleen heeft deze bij mij geen digitale aflezing. (das vind ik wel een nadeeltje)

Ik hoop?
Ik hoop vraagteken dat je ook bij ons komt luisteren?
Bij ons.
Daar bedoel ik mee bij ons op de Korte Golf,
misschien kunnen we jou daar ook met ons virus besmetten!
Dus als je dadelijk misschien iets van een R1000 hebt kom dan in het wekend ook ff naar ons luisteren?
En ook op de korte golf(als zendstation) ben je natuurlijk hartstikke welkom!
h)
Vr Gr RRob.
is het wel zo wijs om iets te schrijven?

Hans de Swan
Berichten: 2771
Lid geworden op: 02 jun 2006, 17:00
Locatie: ZO-Friesland
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door Hans de Swan »

Als je iets voor de MG zoekt en heb je het geluk deze tegen te komen.....

Afbeelding

Mijn vrouw verklaart me zo langzamerhand voor gek, maar ik kan het nog steeds niet laten om zo af-en-toe weer eens een ontvangertje te kopen...
Deze heb ik verleden week aangeschaft via Marktplaats en bevalt opperbest!
Met in/opgebouwde draaibare "richtantenne" en signaalmeter.
Een extra (buiten?) antenne is niet persé noodzakelijk om wat te DX-en op MG met dit apparaatje.
Ook een goede ontvangst op KG, maar persoonlijk prefereer ik voor het luisteren naar 76- en 48 mtr. tóch een digitale ontvanger van de betere klasse. ;)

Moet me toch eens aan laten helpen, die voorliefde voor radio's uit de oude doos... Misschien dat een tv-programma kan helpen? :r
HF-junk, verslaafd aan ether.

Your Sound My Sound
Afbeelding

MRF
Site Admin
Berichten: 3302
Lid geworden op: 31 jul 2006, 21:06
Locatie: Top Off Holland

Re: even voorstellen

Bericht door MRF »

Hans.

Volgens mij kan je er ook wel thee van trekken ipv er alleen naar te luisteren.

MRF.
MRF ( Ernesto ) Says : The Antenna is 90% of Your Radio

"Rock `N Roll Is Better Than Music"

Hans de Swan
Berichten: 2771
Lid geworden op: 02 jun 2006, 17:00
Locatie: ZO-Friesland
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door Hans de Swan »

MRF schreef:Volgens mij kan je er ook wel thee van trekken ipv er alleen naar te luisteren.
Nog niet geprobeerd... :u
Het apparaat oogt viezer op de foto dan-ie in werkelijkheid is, maar ik moet 'm inderdaad nog oppoetsen. Tijdens het uitproberen deed-ie eerst helemaal niets door al het stof in de knoppen. Intussen speelt-ie als een tierelier en de helderheid van de ontvangst verbaast mij. Leuk ding voor op vakantie enzo...
De vorige eigenaar gebruikte de radio jarenlang voor achtergrondmuziek in z'n theehuisje... :L
HF-junk, verslaafd aan ether.

Your Sound My Sound
Afbeelding

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: even voorstellen

Bericht door Boomi »

Hans de Swan schreef:maar ik kan het nog steeds niet laten om zo af-en-toe weer eens een ontvangertje te kopen...
Ja, ha, ha, komt me heel bekend voor. Kan het ook (heel vaak) niet laten.
Om er dan vervolgens opnieuw weer achter te komen dat het allemaal toch maar heel weinig uitmaakt kwa ontvangst...
Real Transmitters glow in the dark

westcoast
Site Admin
Berichten: 1062
Lid geworden op: 28 mei 2006, 19:21

Re: even voorstellen

Bericht door westcoast »

Hij is wel mooi Hans , die national panasonic , even oppoetsen en hij is weer als nieuw t)
ik hou van vrije radio en niet van regels !

Casanova
Berichten: 371
Lid geworden op: 02 okt 2006, 23:36

Re: even voorstellen

Bericht door Casanova »

Hallo Henk,

Ook welkom op deze AM-Forum !.
Even een tip Henk ! je zoek een ontvanger als ik het goed heb ?.
Bij jouw in dorp zit iemand die ontvangers verkoop !.
Daar heb ik ook de mijne gekocht JRC NDR-345 HF Reciever .
Hij heet Albert Sloot , mocht je zijn adres willen hebben stuur me dan een pbje !.
Groet,Ludwig

Ps ik kwam vroeger nog wel veel in de Westerhaar en in Vroomshoop ! Gouwe Ouwe tijd de FM (hi) in Vroomshoop kwam ik altijd bij de Radio Bloemenfontein !. p)

Hans de Swan
Berichten: 2771
Lid geworden op: 02 jun 2006, 17:00
Locatie: ZO-Friesland
Contacteer:

Re: even voorstellen

Bericht door Hans de Swan »

Boomi schreef:
Hans de Swan schreef:maar ik kan het nog steeds niet laten om zo af-en-toe weer eens een ontvangertje te kopen...
Ja, ha, ha, komt me heel bekend voor. Kan het ook (heel vaak) niet laten.
Om er dan vervolgens opnieuw weer achter te komen dat het allemaal toch maar heel weinig uitmaakt kwa ontvangst...
Over het algemeen heb je zeker gelijk. Ik doe hetzelfde als de Pacman. Als de analoge radio niet ver genoeg gaat, trim ik 'm nog een stukje naar de 1670 kHz.... Als de ontvangst te wensen overlaat, dan komt er een aansluiting voor een externe antenne op (via één van de ingebouwde ferrietantenne-aansluitingen of een zelfgewikkelde spoel rondom het gevoeligste gedeelte van de ferriet), maar bij deze ontvanger is dat allemaal niet nodig. De National Panasonic GX 400 M is zelfs een miniscuul fraktie beter dan de Sony ICF-SW30 en dat is meer dan ik van de meeste andere portable ontvangers kan zeggen... Ik ben blij. :-)

@Henk29: Overigens, als je nog een portable ontvanger zoekt voor goede prestaties op MG, dan heb ik hier nog wel een oudje staan. Ik hoef er alleen de verzendkosten voor te hebben. Mocht je interesse hebben, stuur dan ff een pb'tje. Mocht je ook naar KG-piraten willen luisteren, dan zou ik die tip van Ludwig eens gaan checken. Wie weet... ;)

@Westcoast: Deze Panasonic blinkt en glimt weer als vanouds. Panasonic heeft in die jaren een reeks van wereldontvangers op de markt gebracht met meestal leuke resultaten. Over het algemeen ben ik wel gecharmeerd over het design van al deze radio's. 8)
HF-junk, verslaafd aan ether.

Your Sound My Sound
Afbeelding

robbroekman
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jun 2020, 16:50

Re: even voorstellen

Bericht door robbroekman »

wellbrook actieve antenne of een draadantenne

Plaats reactie