Wie kan dit ook ontvangen ?

Hier staan de oude rapporten

Moderators: ascona, pieter

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Wie kan dit ook ontvangen ?

Bericht door Boomi »

Kom al jaartje of wat onderstaand signaal tegen op o.a. 1680 en 1710 khz
(zie 1680.MP3 opname, net onder het SDR plaatje met rond 1680 het bijbehorende stippeltjes patroon van draaggolfpulsjes)
(waar net op dat moment op 1717 trouwens een behoorlijk sterke Griek zat).

Heb altijd gedacht dat het bij mij van de TV in de woonkamer kwam. Maar het zit er ook met de TV uit.
Ook al op een aantal remote Perseus ontvangers zitten luisteren, maar tot nu to alleen in Dk ontvangen.
Ook op SDR Twente al wel geluisterd, maar daar komt het niet door.

Was wel heel benieuwd of er nog andere stations zijn die dit geluid/signaal ook horen. Meestal s'avonds en s'nachts.
En of het nu maar lokaal hier in de regio is of ook veel verder op nog.
Bijlagen
1680.jpg
1680.mp3
(804.97 KiB) 439 keer gedownload
Real Transmitters glow in the dark

Gebruikersavatar
Thee
Berichten: 2725
Lid geworden op: 26 mei 2006, 23:02
Locatie: Bankstel, thuis, das nu Drenthe

Re: Wie kan dit ook ontvangen ?

Bericht door Thee »

Als ik het goed heb zijn dit pulsen van over de horizon radar.
Hoor je over de gehele korte golf wel.
Vriendelijke groeten,
Theo


Wees jezelf.
Er zijn al zoveel anderen.

Sent from my laptop using Windows

Gebruikersavatar
HendrikJan
Berichten: 1989
Lid geworden op: 21 feb 2009, 07:51
Locatie: ZW Drenthe/NO Overijssel

Re: Wie kan dit ook ontvangen ?

Bericht door HendrikJan »

Hier ook wel waar te nemen, zij het zwak. Klinkt wel anders dan die "zaagmachines" op de KG.

radio luxemburg
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 sep 2011, 10:00

Re: Wie kan dit ook ontvangen ?

Bericht door radio luxemburg »

peilzenders at

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: Wie kan dit ook ontvangen ?

Bericht door Boomi »

OTHR, zou kunnen. Wordt beweerd dat niet zo laag zitten en niet op vaste freq's.
Nou ja, ook op deze link http://www.sigidwiki.com/wiki/Signal_Id ... tion_Guide kom ik het niet tegen.
Blijkt wel dat er meer onbekends in de ether zit.

Bij mijn maat, die paar km verderop woont is het bijna niet te ontvangen, terwijl zijn antenne toch niet echt veel minder is.
Hier is het de ene keer sterker en dan weer zwakker of zelfs weg, en alleen s'avonds en s'nachts. Dus wat dat betreft moet het van verder weg komen.

Vandaar dat ik benieuwd was wie het nog meer wel of niet kon ontvangen.
Tot nu toe alleen nog niet veel response. :h
Real Transmitters glow in the dark

Gebruikersavatar
HendrikJan
Berichten: 1989
Lid geworden op: 21 feb 2009, 07:51
Locatie: ZW Drenthe/NO Overijssel

Re: Wie kan dit ook ontvangen ?

Bericht door HendrikJan »

Kan misschien ook dit zijn:
http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=189780
Met andere woorden: originele signaal kan wel op een andere frequentie zitten.

radio luxemburg
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 sep 2011, 10:00

Re: Wie kan dit ook ontvangen ?

Bericht door radio luxemburg »

zaagmachines op kg is weerfax knoop tussen ontvanger en computer eens een modem zie je allemaal faxen van het weer voor scheepvaart enz

orionwest
Berichten: 366
Lid geworden op: 22 apr 2009, 20:53
Locatie: omg. den helder

Re: Wie kan dit ook ontvangen ?

Bericht door orionwest »

Tudeluut-tudeluut !
en nog breed ad band ook, maar een prima indicatie signaal, om te weten, dat er condities zijn.... Altijd, als ik dat sterk hoorde, en ik ging dan zenden, kwam er geheid mail uit Finland, Zweden, of Noorwegen....
Ik bezit meerdere opnames uit Finland, van Jonez, waar dat geluid door mijn signaal heen zat op 1675.
mvg Wout

Gebruikersavatar
Zeewolf
Berichten: 551
Lid geworden op: 29 jun 2010, 19:26

Re: Wie kan dit ook ontvangen ?

Bericht door Zeewolf »

Ik hoor het signaal hier in huis niet maar iedere keer als ik een weekendje in Centerparcs zit hoor ik het wel zoiets op de KPO, maar dan met minder piepjes, meer draaggolfpulsjes.
Altijd op 1680. Maakt niet uit welke Centerparcs lokatie, NL en ook in Duitsland. Ging er ook steeds van uit dat het kwam van tv's van de andere huisjes. Misschien dan van een andere systeem wat dan daar gebruikt wordt? Het is altijd een sterk signaal.

Groet,
Herman.

Gebruikersavatar
HendrikJan
Berichten: 1989
Lid geworden op: 21 feb 2009, 07:51
Locatie: ZW Drenthe/NO Overijssel

Re: Wie kan dit ook ontvangen ?

Bericht door HendrikJan »

Condities: kan je ook horen aan de Balkan piraten, knallen er hier nu ook weer uit, o.a. 1 op 1708.
En ja, met dat signaal erdoor.....

orionwest
Berichten: 366
Lid geworden op: 22 apr 2009, 20:53
Locatie: omg. den helder

Re: Wie kan dit ook ontvangen ?

Bericht door orionwest »

Aan Hendrik-Jan .
Als ik paar jaar terug bv Grieken hoorde, wilde dat nog niet zeggen, dat ik daar ook heenkon....
Echter, met Dit signaal, hetgeen geen freq-verschil-fluittoon neerzet, ben ik juist blij ! -Juist , dan, kwam ik in Scandinavië terecht... Voor mij was het een uitkomst, (EN , STRAKS WEER !!!)
Ik zag al wat mogelijke redenen voorbij komen : zoals kruismodulatie( volgens mij zeker niet ) enne radar over de horizon,( toch te hoog in freq) spiegelfreqs, vd rx, dacht het toch niet, mogelijk heeft een Finse luister-amateur het bij het rechte eind : Hij meent, dat het van Rusland afkomt....
En nu, komen wij bij een signaal, dat overal wordt gehoord, met condities, echter zonder vermogen !
Dat hadden we hier 7 km bij mij vandaan ooit ook, op 1625,6 kHz
een bakentje...En die tjilpte als een krekel, Erg !!!
De hele lage band was verpest, daar kon a la Waddie in Friesland, Niet meer geluisterd worden !-Nu is het weg....We hebben er naast gestaan...en konden met de rf-knop, onze ontvangers nog dichtdraaien(!) -Toch , kon zelfs de Barro, dat signaal riant meekrijgen (!)- oja, 136 km, wordt dat dan !
Jongens , ik dwaal af, en kom wederom terug, op het feit, dat je eerst een perfecte antenne moet hebben, alvorens je rijk te wanen met meer vermogen....
Hoe graag, had ik met de eigenaren van die (2!)verticale antennes gesproken !!!
op een halve golf-afstand uit elkaar !
-Wie er iets van begrijpt, gelieve, de mening, cq, kennis te ventileren !!! ;e
grts Wout.

romax
Berichten: 356
Lid geworden op: 26 apr 2009, 22:27

Re: Wie kan dit ook ontvangen ?

Bericht door romax »

Hier begint het het ,s avonds tussen 20,00 en 21,00 op te leven en ik maar denken dat het van computers af kwam wat het wel is geen idee.
Ben eigenlijk wel benieuwd vindt dit wel een leuke vraag Boomi.

Mg. ROMAX

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: Wie kan dit ook ontvangen ?

Bericht door Boomi »

Tja, allerlei suggesties, die ik natuurlijk met groot intersse lees.
Fax lijkt me wat onwaarschijnlijk omdat het continue aan/uit piepjes zijn met een constante frequentie van 1 a 0.5 Hz.
Lijkt me moeilijk om met zoiets ook nog informatie over te brengen, maar ja, ik weet ook niet alles hoor.
Van die huisjes van Centerparks ook interessant, maar zit hier (voor zover ik weet) niet in de buurt.
Maar inderdaad, wanneer de piepjes er zijn, dan zitten de balkan piraten ook sterk aan de band.
Lijkt dus toch iets met condities te maken te hebben.
Zal het de komende tijd nog eens wat nauwkeuriger in de gaten houden.
Real Transmitters glow in the dark

orionwest
Berichten: 366
Lid geworden op: 22 apr 2009, 20:53
Locatie: omg. den helder

Re: Wie kan dit ook ontvangen ?

Bericht door orionwest »

Nog even wat, als Ik dat signaal ontving, en dan ging zenden, en ik kreeg een rapport van bv Jonez (Jouni) uit Finland, dan zat die "mod"er doorheen op 1675, terwijl ook ik wist dat het Hardste op 1680 zat...maar vooral doorgaan, want, het stoort niet echt....
Nog steeds , weten we niet wat het is , ofwel, waar het vandaan komt !!!
gr , Wout.(en daar ging het nu om, he?) pi)

Gebruikersavatar
Sjoerdmans
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 mei 2008, 14:33
Locatie: Gooi

Re: Wie kan dit ook ontvangen ?

Bericht door Sjoerdmans »

Hoi,

Ik dacht meer hier aan:

Driftnet radio buoys are extensively used by fishing boats operating in open seas and oceans.[5] They are useful for collecting long fishing lines or fishing nets, with the assistance of a radio direction finder. According to product information released by manufacturer Kato Electronics Co, Ltd., these buoys transmit on 1600–2850 kHz with a power of 4-15 W.
Some types of driftnet buoys, called "SelCall buoys", answer only when they are called by their own ships. Using this technique the buoy prevents nets and fishing gears from being carried away by other ships, while the battery power consumption remains low.


Aldus wikipedia,

DXing.com:

1700 to 1800 kHz: This is a "grab bag" of miscellaneous radio communications, mainly beacons and navigation aids. You may hear several transmitters that sound like chirping crickets; these are floating beacons used to mark fishing and offshore oil exploration locations.


Sjoerd
Does anybody remember laughter?

Gebruikersavatar
HendrikJan
Berichten: 1989
Lid geworden op: 21 feb 2009, 07:51
Locatie: ZW Drenthe/NO Overijssel

Re: Wie kan dit ook ontvangen ?

Bericht door HendrikJan »

Nu een redelijk sterk Balkan station op 1620 met te gekke muziek :r
Een Nederlandse piraat had er net behoorlijk moeite mee hier.

Plaats reactie