6302 khz

Hier staan de oude rapporten

Moderators: ascona, pieter

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

6302 khz

Bericht door Boomi »

;ce
Laatst gewijzigd door Boomi op 11 jun 2012, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Real Transmitters glow in the dark

jan W
Berichten: 654
Lid geworden op: 14 jul 2006, 23:53
Locatie: plaggenhut, drenthe

Re: 6302 khz

Bericht door jan W »

ja een filter kan daar geen kwaad, zat gelukkig niets bijzonders naast.
Naar die dominee op 6295khz luisterde ik toch niet ;)
real radio's glow in the dark

alpenjager.mg
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 mar 2011, 19:49

Re: 6302 khz

Bericht door alpenjager.mg »

tsja, n kleine honderd euro uitgeven vandaag de dag aan een mooi 6 khz filtertje is er niet meer bij, dom dom......

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: 6302 khz

Bericht door Boomi »

Och, ik denk dat het geen onwil is, maar vaak realiseert men het zich niet.
Vaak kijkt men vooral naar signaalsterkte en modulatie/muziek.

Trouwens net ook nog even ontvanger op de 6240, radio Caroline met een snoeihard signaal. S9+30 in de pieken.
Niks mis mee vanaf de Slowaakse grens.
Laatst gewijzigd door Boomi op 10 jun 2012, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Real Transmitters glow in the dark

alpenjager.mg
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 mar 2011, 19:49

Re: 6302 khz

Bericht door alpenjager.mg »

op de am zijn er ook enkele stations die lange programma's maken ,iedere keer getipt en erop geattendeerd worden door medecollega's dat ze te breed signaal hebben ,en er toch geen actie mee ondernemen,dit zijn stations die toch zeker 20-35 khz breed moduleren,en dat is jammer.......

jan W
Berichten: 654
Lid geworden op: 14 jul 2006, 23:53
Locatie: plaggenhut, drenthe

Re: 6302 khz

Bericht door jan W »

In verhouding tot de zender is een goed filter duur en is minder gemakkelijk te maken.
Er zijn ook niet veel plaatsen waar je zo'n filter kant en klaar kan kopen, ten minste niet bij de lokale radioboer.
Internet kan wel maar niet iedereen kan of wil dat.
Kant en klare bouw ontwerpen zijn schaars en je hebt vaak speciale spoelen nodig, als een los filter maakt dat in het audiosnoer word opgenomen.
Digitaal kan tegenwoordig ook wel maar dan heb je weer een computer nodig.

Ach ja, je kan je er wel heel druk om maken, maar bied aan die piraat dan ook een oplossing waar hij mee kan werken, er alleen over klagen helpt niet echt, dat lost het probleem nog niet op, krijg je alleen kwaje koppen van la)

Maar daar hebben we tegenwoordig dit forum voor, om hulp te bieden aan de onkundige piraat ;e
real radio's glow in the dark

zilverado
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 jun 2006, 12:11

Re: 6302 khz

Bericht door zilverado »

tjha vooral op mg zijn er nog erg veel die breed zitten en vaak krijg je ze het niet aan het verstand, omdat ze het al jaren zo doen en overal goed binnen komen draaien met en goede modulatie met mooi veel "hoge tonen" er in
the child is grown, the dream is gone.

Gebruikersavatar
robbie
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2007, 18:23
Locatie: zendmast city

Re: 6302 khz

Bericht door robbie »

Slecht gemeten ontvanger.Boomi doe je werk eens goed
Kump wal good

Gebruikersavatar
Albert R.S.I.
Berichten: 1054
Lid geworden op: 05 apr 2008, 19:00
Locatie: Drentse moerassen
Contacteer:

Re: 6302 khz

Bericht door Albert R.S.I. »

Ach..het leuke van piraat zijn is dat die 9 khz niet voor jou gelden nietwaar. :L
In de jaren 80 zaten ook Caroline en Laser zo breed dat ze vooral aan de kust zo ongeveer de halve middengolf voor zichzelf reserveerden.
Maar ook Radio Luxemburg kon er wat van.
Hier was/is dat bij bv 1008 en 747 niet zo. Maar Nederland is dan ook het braafste jongetje van de klas hé. :L
Zit de stekker er wel in?

Dit bericht vernietigd zichzelf binnen 2 dagen

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: 6302 khz

Bericht door Boomi »

Haha, Robbie, dat zijn jouw conclusies, ik heb niks gezegd.
Maar maak je niet druk hoor, jullie waren het niet maar een ander station daarna.
Wanneer je goed kijkt kan je op het plaatje het tijdstop van ontvangst zien, ca 18:00 utc.

Wat filtering betreft, dat moet te doen zijn, want ik zie genoeg piraten die netjes aan de band zitten.
En daarnaast, genoemd station vroeg expliciet om ontvangst rapporten over de audio.
Dus ik denk, laat if even een plaatje schieten dan...

Albert heeft natuurlijk ook gelijk, het/we zijn allemaal piraten.
Die mogen net doen waar ze zin in hebben. ;)
Real Transmitters glow in the dark

Gebruikersavatar
robbie
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2007, 18:23
Locatie: zendmast city

Re: 6302 khz

Bericht door robbie »

wou even kijken of je nog zou happen haha kalm an doar
Kump wal good

harry1234
Berichten: 975
Lid geworden op: 13 jan 2011, 16:34

Re: 6302 khz

Bericht door harry1234 »

hallo jan w

ik heb je hier priema kunnen ontvangen
mooi sinaal van 9 + 10 db en in de pieken 40 db op de isotron antenne

wat dan breed zitten betreft kun je ook beetje zelf in de gaten houden
met de insturing haal de hogetonen een stuk terug het is hier beter om teweinig
hoog te hebben dan te veel

en kan het zijn voor boomi dat jan w mischien dicht bij jou daar in de buurt zit
dat hier door het breed zitten ook een beetje komt

vedder een goed sinaal hoor jan w

gr harry

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: 6302 khz

Bericht door Boomi »


Was dat Jan W dan die daar op dat moment aan de band zat ???
Real Transmitters glow in the dark

Arie Bombarie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2011, 22:02

Re: 6302 khz

Bericht door Arie Bombarie »

Ik ben normaliter niet zo'n schrijver op dit forum, maar wil nu toch even een opmerking plaatsen richting Dhr.Boomi.
Lees vaak met veel interesse de postings van u maar ik denk dat u, met het plaatsen van plaatjes zoals u wel vaker doet, de plank volledig mis slaat.
Denk namelijk dat de piraat in kwestie wellicht persoonlijk aangesproken zou moeten worden, in plaats van hem hier publiekelijk 'aan de schandpaal' te nagelen.
Misschien weet het station het niet eens, dat hij deze storing veroorzaakte, en in het geval van deze amateur weet ik ( want ik hoorde hem ook hier in de Achterhoek' dat hij herhaaldelijk vertelde dat hij aan het testen was, en dus alles nog niet optimaal zou kunnen zijn.
Natuurlijk is dit volledig mijn mening, maar misschien zou het handiger zijn deze mensen eeerst een mail te sturen.

Succes !

Arie

Hans de Swan
Berichten: 2771
Lid geworden op: 02 jun 2006, 17:00
Locatie: ZO-Friesland
Contacteer:

Re: 6302 khz

Bericht door Hans de Swan »

Boomi schreef:Was dat Jan W dan die daar op dat moment aan de band zat ???
Haha, nou breekt m'n klomp (vooropgesteld dat ik die aan zou hebben)... :u
Arie Bombarie schreef:Ik ben normaliter niet zo'n schrijver op dit forum, maar wil nu toch even een opmerking plaatsen richting Dhr. Boomi.
Lees vaak met veel interesse de postings van u maar ik denk dat u, met het plaatsen van plaatjes zoals u wel vaker doet, de plank volledig mis slaat.
Denk namelijk dat de piraat in kwestie wellicht persoonlijk aangesproken zou moeten worden, in plaats van hem hier publiekelijk 'aan de schandpaal' te nagelen.
Misschien weet het station het niet eens, dat hij deze storing veroorzaakte, en in het geval van deze amateur weet ik (want ik hoorde hem ook hier in de Achterhoek) dat hij herhaaldelijk vertelde dat hij aan het testen was, en dus alles nog niet optimaal zou kunnen zijn.
Natuurlijk is dit volledig mijn mening, maar misschien zou het handiger zijn deze mensen eerst een mail te sturen.
We hebben het hier al veel vaker over gehad en ik sta, wat dat betreft, helemaal achter de mening van de heer A. Bombarie. Zo'n bericht op een forum is definitief en heeft een veel grotere impact dan iets dergelijks tijdens het rapporten mede te delen (waar het rapporten uiteindelijk ook voor bedoeld is)...
HF-junk, verslaafd aan ether.

Your Sound My Sound
Afbeelding

gerard
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 jan 2008, 11:01

Re: 6302 khz

Bericht door gerard »

alpenjager.mg schreef:op de am zijn er ook enkele stations die lange programma's maken ,iedere keer getipt en erop geattendeerd worden door medecollega's dat ze te breed signaal hebben ,en er toch geen actie mee ondernemen,dit zijn stations die toch zeker 20-35 khz breed moduleren,en dat is jammer.......
Dat klopt ik ken ze ook die breed zitten. En ik ken ook het commentaar van vele collega's. Maar helaas niet een die zegt dit of dat moet je er aan doen. Het is echt geen onwil van die mensen ze willen er graag wat aan doen maar het onbreekt hen aan de kennis.

westcoast
Site Admin
Berichten: 1062
Lid geworden op: 28 mei 2006, 19:21

Re: 6302 khz

Bericht door westcoast »

Men praat over een duur filter , als ik zo kijk naar het schema van het ,,Veronica filter ,, dan denk ik dat het wel meevalt , deze lijkt me wel gemakkelijk zelf te maken , overigens kan je met equaliser waar je alles boven 5 Kc. afkapt ook al een heel eind komen, te breed zitten is eigenlijk zonde van het signaal en verspilde energie , een station die alles goed voor elkaar heeft zal een grotere reikwijdte hebben als zijn ,,brede,, Colega met hetzelfde vermogen.
ik hou van vrije radio en niet van regels !

Gebruikersavatar
HendrikJan
Berichten: 1989
Lid geworden op: 21 feb 2009, 07:51
Locatie: ZW Drenthe/NO Overijssel

Re: 6302 khz

Bericht door HendrikJan »

Oorzaken van breedbandigheid volgens mij (praktijkervaring):
* te veel hoge tonen (boven ca. 5 khz)
* vervorming in modulatie (kan ook door verkeerde instelling zendereindtrap komen)
* HF inslag.
* Te hard moduleren, meer dan 100%
Je kan het natuurlijk met allerlei filters gaan werken, maar volgens mij kan het ook simpeler:
* ontkoppelen in/uitgangen audio met C-tjes van ca. 1nF
* Ontkoppel C voor smoorspoel eindtrap, bv iets van 2200 pF (buizen dus)
* Ontkoppel c schermrooster, ook iets van 2200 - 4700 pF
* En idd evt met toonregeling of equalizer hoge tonen terugnemen.

alpenjager.mg
Berichten: 106
Lid geworden op: 11 mar 2011, 19:49

Re: 6302 khz

Bericht door alpenjager.mg »

westcoast schreef:Men praat over een duur filter , als ik zo kijk naar het schema van het ,,Veronica filter ,, dan denk ik dat het wel meevalt , deze lijkt me wel gemakkelijk zelf te maken , overigens kan je met equaliser waar je alles boven 5 Kc. afkapt ook al een heel eind komen, te breed zitten is eigenlijk zonde van het signaal en verspilde energie , een station die alles goed voor elkaar heeft zal een grotere reikwijdte hebben als zijn ,,brede,, Colega met hetzelfde vermogen.
inderdaad bij deze sluit ik me geheel aan,als we allemaal zo dachten en proberen onze hobby uit te voeren zijn we een heel eind op de goede weg de band "schoon"te houden dit geeft tevens de mogelijkheid met meerdere stations de band te gebruiken zonder last van elkaar te hebben,dat men onder elkaars vleugels verdwijnd om het maar zo te omschrijven,dit is echt geen reden om scheve gezichten te krijgen,dus in mijn ogen kan dit niet vaak genoeg vermeld worden,dan gaan mensen zich ook hierin verdiepen en komen vaak de mooiste ideeen voor de dag,succes ermee.......

jan W
Berichten: 654
Lid geworden op: 14 jul 2006, 23:53
Locatie: plaggenhut, drenthe

Re: 6302 khz

Bericht door jan W »

harry1234 schreef:hallo jan w

ik heb je hier priema kunnen ontvangen
mooi sinaal van 9 + 10 db en in de pieken 40 db op de isotron antenne

wat dan breed zitten betreft kun je ook beetje zelf in de gaten houden
met de insturing haal de hogetonen een stuk terug het is hier beter om teweinig
hoog te hebben dan te veel

en kan het zijn voor boomi dat jan w mischien dicht bij jou daar in de buurt zit
dat hier door het breed zitten ook een beetje komt

vedder een goed sinaal hoor jan w

gr harry
:u Tjonge ik wist niet dat mijn oude ontvangertje (Murphy B40) zo'n sterk signaal terug de ether in gooide.
Vandaar die hoge stroomrekening hierzo, heb je met die oude buizen radio's doen ook wel eens ul) stoute dingen :L

Maar Harrie1234 alle gekheid op een stokje het was Magic AM waar het om ging, maar dat je waarschijnlijk al begrepen.
In ieder geval bedankt voor jou adviezen betreffende het geluid t)
Boomi schreef:Was dat Jan W dan die daar op dat moment aan de band zat ???
Nee dus, ik zat aan de knoppen van mijn radiootje te draaien ;e
real radio's glow in the dark

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: 6302 khz

Bericht door Boomi »

Zo'n bericht op een forum is definitief en heeft een veel grotere impact dan iets dergelijks tijdens het rapporten mede te delen (waar het rapporten uiteindelijk ook voor bedoeld is)...
Tja, jullie hebben denk ik ook wel gelijk. Misschien ben ik soms wat al te rigoreus.
Maar goed, om iedereen nu een mailtje te sturen word me toch te veel van het goede.
Heb in elk geval het bericht aangepast, maar ja, het 'kwaad' is natuurlijk al geschied.

Hopelijk beter ik mijn leven nog eens :v
Real Transmitters glow in the dark

Hans de Swan
Berichten: 2771
Lid geworden op: 02 jun 2006, 17:00
Locatie: ZO-Friesland
Contacteer:

Re: 6302 khz

Bericht door Hans de Swan »

Moi, ik denk dat de meesten wel een "graphic equalizer" voor zich hebben met de instelling erop en nu aan de hand van jouw topic die 5 Kc.-schuif een stukje naar beneden laten zakken, dus misschien wordt het allemaal toch nog wat beter...? ;)
HF-junk, verslaafd aan ether.

Your Sound My Sound
Afbeelding

zilverado
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 jun 2006, 12:11

Re: 6302 khz

Bericht door zilverado »

nou ik ben van mening dat je rustig zulke plaatjes kunt plaatsen hoor, t is toch gewoon wat er ontvangen word?? en volgens mij kunnen we hier toch gewoon over discuseren want daar is dit een forum toch voor, er word hier niemand de grond in getrapt, er word aleen aan de hand van een screenshot aangegeven dat het signaal wat te breed aan de band zat, niet iedereen heeft de finaciele middelen en de kennis om zon ontvanger te kopen/bedienen, dus laten we juist blij zijn dat er een plaatje gepubliceerd word, kan deze of gene zien hoe zijn signaal er door komt.

en als we alles met een mailtje naar het betreffende station op gaan lossen dan leren we hier opt forum nooit wat van elkaar.
the child is grown, the dream is gone.

westcoast
Site Admin
Berichten: 1062
Lid geworden op: 28 mei 2006, 19:21

Re: 6302 khz

Bericht door westcoast »

Eigenlijk vind ik eigenlijk dat er niks mis was om de plaatjes te plaaten , het zijn gewoon feiten en daar kan best over gediscussierd worden,jammer dat je ze weg gehaald hebt , boomi !
ik hou van vrije radio en niet van regels !

Plaats reactie