Spoelantenne GPA, 50 watt pep, even rekenen.
Bij 100% modulatie is dit 12½ watt draaggolf. De GPA spoelantenne heef echt maximaal een rendement van 10%. Dus effectief wordt maximaal ruim 1 watt (draaggolf) uitgezonden!
Je ziet maar, op de middengolf draai je 'als een speer' met goed 1 watt uitgestraald vermogen?????????????
Het vermogen moet worden gemeten aan de zender-uitgang met audio (PEP), niet wat je uitstraalt.
Ik denk dat elke vergunninghouder ERP (uitgestraald vermogen) leest in plaats van PEP, dus mijn vermoeden is dat er weinig 'legale vergunninghouders' actief zijn.
Vandaar dat je soms 100 watt PEP vergunninghouders nog 100 kilometer verder nog 'goed' kunt ontvangen, en dat met een super GPA spoelantenne.....

Mijn stelling is dat de meeste vergunninghouders gewoon piraat zijn, ze hebben geen vergunning voor waar ze mee bezig zijn.
Als ik bij mij op de 1485 luister, een station 20 kilometer ver, met hier dagelijks dik 20 over 9, uitzenden met GPA spoelantenne, dan gaat het toch werkelijk nergens meer over.

(1485 is uitgegeven voor 0,25 watt draaggolf ( 1 watt PEP ) gemeten aan de zender uitgang.......................)

Waarschijnlijk heeft hij 3 nullen extra op zijn vergunning geschreven.
Dit is niet overdreven: 0,25 x 1000= 250 watt, x 10% = is 25 watt effectief uitgestraald, lijkt me aardig in de buurt te komen!
Overigens zie je dat het Agentschap Telecom op deze zenders niet handhaaft, het is net als de 27 Mc 'vrijgegeven' , zolang er maar geen storingsklachten zijn komen ze blijkbaar niet in actie.