Gelderse Vallei

Stel je even voor en zeg ons wie je bent.

Moderators: westcoast, webmaster, RadioRob

Plaats reactie
Gelderse Vallei
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jun 2016, 19:27

Gelderse Vallei

Bericht door Gelderse Vallei »

Ook maar even voorstellen dan :)

Ik kom uit de Gelderse Vallei en lees al een tijdje mee hier op het AM Forum.
20 jaar terug begonnen met CB en daarna via de Veron een N licentie gehaald.
Echter nooit echt actief geweest, behalve met een porto op de 2 en 70.

Gezien de ontwikkelingen op het AM gebied, ook maar eens geïnformeerd bij het AT om een vergunning voor AM aan te vragen.
Dit ging niet zonder slag of stoot, want ik moest eerst nummer aanvragen bij CvdM.

Positief besluit van CvdM was met 4 weken ontvangen.

Bij het AT een vergunning aangevraagd voor AM.
Aangezien ik in de Gelderse Vallei woon zijn voor mij alleen de frequenties 747 en 828 interessant (ivm 24/7 uitzending).
De aanvraag ligt nu bij het AT en ik wacht op hun besluit.
Deze week al wel een bevestiging per email ontvangen van het AT, dat ze mijn aanvraag in goede orde hebben ontvangen.

Gezien de kosten is het eigenlijk geen hobbyradio meer te noemen.
Kosten AT 153,- voor een vergunning en 428,- per jaar voor toezicht.
Kosten CvdM (zie hun staffel op internet).
Buma Stema (hanteren tevens een staffel).
Sena: 2.500,- per jaar, maar ze willen wat aan het tarief gaan doen stond in een email.

Buma Stemra schreef in een email, dat ze uitgaan van technisch bereik.
Vervolgens kun je dus een x aantal huishoudens bereiken.
Het aantal huishoudens is gebaseerd op het aantal inwoners in dat gebied, te delen door 2,2.

Daarnaast nog de zender, pc voor stream, stereotool (ipv optimod), swr/power meter, antenne, antenne tuner, kabels, bliksembeveiliging en dan nog de elektriciteitskosten.
Elektriciteit heb ik zelf begroot op 200 Watt per uur (pc en zender). Ik heb even 25 cent per kWh aangehouden (incl energiebelasting). Kom ik op: 0,2 kWh x 24 uur x 365 dagen x 0,25 Euro = 438 Euro per jaar.

En ik heb nog een bouwvergunning aangevraagd bij de gemeente voor het plaatsen van een lange verticale antenne, omdat deze langer dan 5 meter is.
Ik heb een KUM-803 aangeschaft.
Draadantenne is natuurlijk ook mogelijk en vergunningvrij.

Omdat ik nieuw hier ben, wil ik vragen of het mogelijk/en waar het mogelijk is om iets over antennes, zenders enz te vragen.
Welke rubriek kan ik daarvoor gebruiken?

Gebruikersavatar
Thee
Berichten: 2725
Lid geworden op: 26 mei 2006, 23:02
Locatie: Bankstel, thuis, das nu Drenthe

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Thee »

leuk antennetje maar gaat deze ook lager in de band?
Ik had er geen ruchtbaarheid aan gegeven, voor een mast vraag je wat aan, een antenne niet.
Er zijn rubrieken gespecificeerd op onderwerp, daar kun je vast wel wat vinden en vragen stellen.
Vriendelijke groeten,
Theo


Wees jezelf.
Er zijn al zoveel anderen.

Sent from my laptop using Windows

Pacman
Ere lid
Berichten: 4889
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:28

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Pacman »

Gelderse Vallei,

Zie: http://www.am-forum.nl/viewtopic.php?f=87&t=25376

Voor veel info! :P

Ik doe er niet aan mee, het is me veel te duur!
Maar ik wens jou wel succes!


Groet,

RP(i)
Pacman (Ere lid) hoort nog steeds veel...

Gelderse Vallei
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jun 2016, 19:27

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Gelderse Vallei »

Thee en Pacman, bedankt voor de reactie. Ik ga eens snuffelen hier op het forum.

Mbt de KUM: ik kan die natuurlijk altijd nog gebruiken voor de 40, 20 of 10 (N licentie).
De bouwvergunning was eigenlijk bedoeld om geen gezeik met de buren te krijgen, want je zult zien dat je opeens alles kunt afbreken omdat iemand heeft geklaagd bij de gemeente.

Draadantenne horizontaal kan ook nog.
Zag wel een aardige recentie over de HF20A: http://hf20a.toimii.fi/
Te koop voor ca 50 Euro.

Of een isotron.
http://isotronantennas.com/index.php?ma ... ucts_id=15
Zo te zien heeft AM Sterdam er ook zo eentje. http://www.radio-tv-nederland.nl/mast8/ ... terdam.jpg

@Thee: ik lees dat jij gaat uitzenden in C Quam stereo?
Maar (bijna) niemand heeft toch een C Quam stereo ontvanger? Is dat niet zonde van je vermogen?

Ook wel jammer dat je maar 50% modulatie mag hebben, want dan gaat er bijna 89% van je vermogen in je draaggolf zitten en de rest in de zijbanden (waar de informatie in zit).
Bij 100% modulatie is dat nog 1/3 van je vermogen in je zijbanden.
Je vermogen in de zijbanden is dus bij 50% modulatie maar 1/3 van wat je anders hebt bij 100% modulatie. Dus 66% minder vermogen in de zijbanden (-5 dBd) ten opzichte van 100% modulatie, bijna 1 S-punt minder.

Daarnaast een herhaalafstand van 60 km (zal wel bij 100 Watt zijn).
Als je NL gaat verdelen op deze manier, dan blijven er in midden Nederland weinig mogelijkheden over.
Dat betekent dat als er nog iemand op dezelfde frequentie met 100 Watt zit, deze voor mij op 120 km afstand moet zitten.
Zit de ander dichterbij dan 120 km, dan krijg ik een lager vermogen toegewezen. Of ik moet het AT verkeerd interpreteren mbt de herhaalafstand.

@Thee: Radio Babylonia heeft 100 Watt op 747 en jij 25 Watt op dezelfde frequentie.
Hemelsbreed ca 15 km (afstandberekenen.com).
Ga jij dan die andere uren uitzenden, want anders kom je toch met de herhaalafstand in de knoei?
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er in de vergunning van het AT staat vermeld...

Bron: http://radio-tv-nederland.nl/
23-6-16 Radio Babylona binnenkort on air op AM 747 vanuit Musselkanaal
Radio Babylona kreeg vandaag van het Agentschap Telecom ook de vergunning om uit te zenden op AM. De omroep zal binnenkort te beluisteren zijn op AM747 vanuit Musselkanaal met 100 Watt en zal 23 uur gaan uitzenden op werkdagen, 17 uur op zaterdag en 18 uur op zondag. De omroep gaat binnenkort testen en de officiele opening zal daarna bekend gemaakt worden op hun website. Voor een overzicht van alle omroepen die op AM gaan uitzenden (zover ons bekend) kijk hier.

https://www.agentschaptelecom.nl/sites/ ... 2_ok_2.pdf
pagina 3 onderaan
Herhalingsafstand
Voor de tweede categorie, klein vermogen omroep met een maximaal vermogen van >1 W - 100 W, en evenementenzenders geldt (afhankelijk van het toegekende vermogen) een minimale herhaalafstand van 60 kilometer bij 100 W. Bij een lager vermogen geldt een kleinere herhaalafstand, waarbij het uitgangspunt is dat het stoorveldsterkteniveau, bij een enkele zender, hetzelfde is als bij een herhaalafstand van 60 kilometer bij 100 W.

AT verdient er ook aardig aan.
Een behandeling van een aanvraag kost 15 minuten. 1/4 x 37 Euro is nog geen tientje...
bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... ortorder=4
In het eerste jaar worden voor de categorie tot 1 Watt er ca. 20 vergunningaanvragen verwacht, voor de categorie van 1 Watt tot 100 Watt ca.40 vergunningaanvragen en de categorie van evenementen en bedrijfsondersteunende diensten ca. 20 stuks aanvragen. Ingeschat wordt dat men per aanvraag 15 minuten daaraan besteedt. In totaal is dit voor 2016 te becijferen op 20 uur aan administratieve lasten, wat uitgaande een uurtarief van 37 euro correspondeert met 740 euro (middelbaar uitvoerend-technisch opgeleid personeel). In vervolgjaren worden jaarlijks een soortgelijk aantal uren (en berekende lasten) verwacht, uitgaande van een groei van evenementen-aanvragen en afname van de eerste twee categorieën.

Rob Veld
Ere lid
Berichten: 1179
Lid geworden op: 26 mei 2006, 12:50

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Rob Veld »

In één van de bijdragen wordt de Isotron antenne van AM sterdam genoemd. Over de Isotron is een hoop geschreven maar één ding is duidelijk, je hebt ground nodig want anders wordt je coax ground met alle gevolgen van dien. De Isotron op een flinke geaarde mast zetten helpt al aardig.

Rob V.

gaart
Berichten: 98
Lid geworden op: 31 aug 2006, 18:08

Re: Gelderse Vallei

Bericht door gaart »

hoi gelderse vallei ...ik volg de legale am ers ..al een tijdje heel leuk allemaal zo.n vergunning ...maar stel er zit een ander station op "'jouw'' freqentie .... , wordt het dan ook gelijk het at gebelt ? ...

Rob Veld
Ere lid
Berichten: 1179
Lid geworden op: 26 mei 2006, 12:50

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Rob Veld »

gaart schreef:hoi gelderse vallei ...ik volg de legale am ers ..al een tijdje heel leuk allemaal zo.n vergunning ...maar stel er zit een ander station op "'jouw'' freqentie .... , wordt het dan ook gelijk het at gebelt ? ...
Als dat een illegaal station is zou dat best wel eens kunnen, uiteindelijk heeft de Gelders Vallei een hoop centjes moeten inleveren om iets te mogen doen op die frequentie. Maar waarom moet dat illegale station nou juist op die frequentie gaan zitten?? Er zijn toch nog wel meer frequenties??

Als het om een legaal station gaat zoals in een ander draadje Radio Cupra en Radio Atlantis 1395 zou dat ook kunnen maar dan gaat het omdat de herhaal afstand krap is genomen. Met een beetje geluk hangen ze misschien alle twee wel aan de telefoon.

Rob V.

Gebruikersavatar
Thee
Berichten: 2725
Lid geworden op: 26 mei 2006, 23:02
Locatie: Bankstel, thuis, das nu Drenthe

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Thee »

gaart schreef:hoi gelderse vallei ...ik volg de legale am ers ..al een tijdje heel leuk allemaal zo.n vergunning ...maar stel er zit een ander station op "'jouw'' freqentie .... , wordt het dan ook gelijk het at gebelt ? ...
tuurlijk niet, wat een gedachten zeg.
zo lang ik niet bij me zelf wordt weg gedrukt :u want den zet ik hem uit.
Vriendelijke groeten,
Theo


Wees jezelf.
Er zijn al zoveel anderen.

Sent from my laptop using Windows

Gebruikersavatar
Thee
Berichten: 2725
Lid geworden op: 26 mei 2006, 23:02
Locatie: Bankstel, thuis, das nu Drenthe

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Thee »

Gelderse Vallei schreef: @Thee: ik lees dat jij gaat uitzenden in C Quam stereo?
Maar (bijna) niemand heeft toch een C Quam stereo ontvanger? Is dat niet zonde van je vermogen?
Ik heb er een stuk of wat, zelfs draagbaar, mijn moeder heeft een, de buren, waarom heb jij nog geen? :D
Maar waarom is het zonde van je vermogen dan? Ik kan je even niet volgen wat hierin anders zou zijn dan bij gewoon klassieke AM mbt tot het vermogen.
Gelderse Vallei schreef:Ook wel jammer dat je maar 50% modulatie mag hebben,
Waar heb je deze info vandaan? Ik heb wel 50% modulatie index zien staan.
De berekening en uitleg van wat dit is, is in het draadje legaal het mag te vinden.
Gelderse Vallei schreef:@Thee: Radio Babylonia heeft 100 Watt op 747 en jij 25 Watt op dezelfde frequentie.
Ik heb 25 watt carrier.
En babylonia heeft de rest van de uren gekregen die ik niet gevraagd heb. :D
De berekening van 6db moduleren en de verhouding tot het vermogen, dat is gewoon vier keer.
Dus 25 watt carrier, 100% modulatie, geeft dan keurig 100 Watt pep.
Vriendelijke groeten,
Theo


Wees jezelf.
Er zijn al zoveel anderen.

Sent from my laptop using Windows

Gelderse Vallei
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jun 2016, 19:27

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Gelderse Vallei »

gaart schreef:hoi gelderse vallei ...ik volg de legale am ers ..al een tijdje heel leuk allemaal zo.n vergunning ...maar stel er zit een ander station op "'jouw'' freqentie .... , wordt het dan ook gelijk het at gebelt ? ...
Ik ben niet zo van het bellen met instanties.

Daarnaast is de vergunning nog niet binnen van het AT, dus nog niet aan het zenden.

Gelderse Vallei
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jun 2016, 19:27

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Gelderse Vallei »

Thee schreef:
Gelderse Vallei schreef: @Thee: ik lees dat jij gaat uitzenden in C Quam stereo?
Maar (bijna) niemand heeft toch een C Quam stereo ontvanger? Is dat niet zonde van je vermogen?
Ik heb er een stuk of wat, zelfs draagbaar, mijn moeder heeft een, de buren, waarom heb jij nog geen? :D
Maar waarom is het zonde van je vermogen dan? Ik kan je even niet volgen wat hierin anders zou zijn dan bij gewoon klassieke AM mbt tot het vermogen.
Gelderse Vallei schreef:Ook wel jammer dat je maar 50% modulatie mag hebben,
Waar heb je deze info vandaan? Ik heb wel 50% modulatie index zien staan.
De berekening en uitleg van wat dit is, is in het draadje legaal het mag te vinden.
Gelderse Vallei schreef:@Thee: Radio Babylonia heeft 100 Watt op 747 en jij 25 Watt op dezelfde frequentie.
Ik heb 25 watt carrier.
En babylonia heeft de rest van de uren gekregen die ik niet gevraagd heb. :D
De berekening van 6db moduleren en de verhouding tot het vermogen, dat is gewoon vier keer.
Dus 25 watt carrier, 100% modulatie, geeft dan keurig 100 Watt pep.
Haha Thee, ik ga mij maar even beraden op een C Quam ontvanger.
Ebay afstruinen :)
Maar zover ik weet, zijn er behoudens jou, geen zenders die in C Quam uitzenden.

Volgens mij moet ik mijn woorden terugnemen mbt zonde van vermogen.
zie: http://www.radio-electronics.com/info/b ... stereo.php
Er wordt maar 1 draaggolf gebruikt.
Ik dacht dat er 2 werden gebruikt, maar het is een fase verschuiving van het signaal.

Mbt de modulatie index, ga ik even kijken in dat draadje.
Bedankt voor de tip.

Je geeft aan, dat je een vergunning hebt voor 100 Watt p.e.p.?
Op http://radio-tv-nederland.nl/am/am.html staat dat je 25 Watt hebt. Hebben ze verkeerd meegelezen? ;)

Gebruikersavatar
Thee
Berichten: 2725
Lid geworden op: 26 mei 2006, 23:02
Locatie: Bankstel, thuis, das nu Drenthe

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Thee »

nee hoor vermogen in AM, wordt altijd in draaggolf gegeven.
En ik heb 25 watt conform de vergunning.
Vriendelijke groeten,
Theo


Wees jezelf.
Er zijn al zoveel anderen.

Sent from my laptop using Windows

Gelderse Vallei
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jun 2016, 19:27

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Gelderse Vallei »

@Thee
Modulatie diepte en modulatie index is toch hetzelfde?
Het wordt alleen anders uitgedrukt.

http://www.radio-electronics.com/info/r ... -depth.php
A complementary figure to modulation index is also used for amplitude modulation signals. Known as the modulation depth, it is typically the modulation index expressed as a percentage.
Thus a modulation index of 0.5 would be expressed as a modulation depth of 50%, etc.

Gelderse Vallei
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jun 2016, 19:27

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Gelderse Vallei »

Thee schreef:nee hoor vermogen in AM, wordt altijd in draaggolf gegeven.
En ik heb 25 watt conform de vergunning.
Ik dacht dat de vergunning werd afgegeven op P.E.P. vermogen.

De N-licentie gaat ook uit van P.E.P vermogen.

Gebruikersavatar
Thee
Berichten: 2725
Lid geworden op: 26 mei 2006, 23:02
Locatie: Bankstel, thuis, das nu Drenthe

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Thee »

reken maar na, en pak je scoop erbij.
Een index heb je bij frequentie modulatie, dat is er bij AM niet.
Wil niet zeggen dat je het niet gebruiken kunt, maar dan komt er wat verrassend uit :D
Linkje naar een uitleg en voorbeeld reken werk is in het andere forum te vinden.
Inc de begrip verklaring van wat wat is.
Ik zeg niet dat ik het uitgevonden heb, wist niet eens dat er zo over AM ooit werd geschreven.
Maar nu het AT met zo een norm komt, moet je wel weten wat het is.
Net als de vreemde beschrijving van de uitzend klasse, ik had hem nog nooit gezien :u

Ik trek mijn eigen plan hier in p)
Vriendelijke groeten,
Theo


Wees jezelf.
Er zijn al zoveel anderen.

Sent from my laptop using Windows

Gebruikersavatar
Thee
Berichten: 2725
Lid geworden op: 26 mei 2006, 23:02
Locatie: Bankstel, thuis, das nu Drenthe

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Thee »

AM wordt altijd in draaggolf vermogen beschreven, das norm wereld wijd
En anders moet je erbij zetten wat je bedoelt, pep is nep :D
Vriendelijke groeten,
Theo


Wees jezelf.
Er zijn al zoveel anderen.

Sent from my laptop using Windows

Gelderse Vallei
Berichten: 42
Lid geworden op: 24 jun 2016, 19:27

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Gelderse Vallei »

Thee schreef:AM wordt altijd in draaggolf vermogen beschreven, das norm wereld wijd
En anders moet je erbij zetten wat je bedoelt, pep is nep :D
:)
27 MC mag toch ook maar 4 Watt hebben?
FM 4 Watt
AM 4 Watt (dus 1 Watt draaggolf).

Bij mijn weten beschrijft AT alles met P.E.P. vermogen.
Ik wil geen betweter zijn, maar dit is wat mij bekend is van AT en vergunningen.
Of er moet iets anders in jouw vergunning staan. Ik heb hem helaas nog niet binnen :(

Ik heb eens een vraag per email bij het AT neergelegd over iets heel anders en kreeg na 4 weken bericht terug.
Bij een commercieel bedrijf werkt zoiets natuurlijk niet....
Een complete vergunningsaanvraag lijkt mij in een paar dagen af te wikkelen zijn, want ze worden behandeld op volgorde van binnenkomst.
Even intern overleggen met de frequentiemanager en het besluit kan op de bus.

Rob Veld
Ere lid
Berichten: 1179
Lid geworden op: 26 mei 2006, 12:50

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Rob Veld »

Op http://radio-tv-nederland.nl/am/am.html staat Radio Teepot goed aangegeven in EiRP............... alhoewel geeft die antenne van jou, Theo, 100% rendement??

En wat betreft de 27 MHz geeft AT het volgende aan: 4 W Peak Envelope Power
(DSB: 1 watt carrier power)
Ongelukkig uitgedrukt, zoals wel meer voorkomt.

Rob V.

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Boomi »

Vroeger was alles in draaggolf (rust) vermogen, FM en AM.
Toen kwam SSB/EZB en had je ineens geen draaggolf meer.
Daar moest wat op verzonnen worden en is PEP 'uitgevonden'.

Verkopers van AM apparatuur die zaken mooier willen doen voorkomen dan in werkelijkheid gebruiken vaak PEP vermogen.
Zonder nadere aanduiding in de hoop dat de argelozen onder ons daar in stinken.

EiRP vermogen zal men misschien gebruiken omdat dit (op afstand) adhv de afstand en gemeten veldsterkte te berekenen is ?
Dan hoeft het pand niet te betreden om het 'ouderwetse' input- of draaggolf- of zelfs PEP vermogen te meten.
Maar ja, de effectieve veldsterkte meten doe je niet met simpele (lees goedkope) apparatuur.

Hoe gaat de uitzender nu bepalen of het EiRP vermogen niet overschreden wordt vraag ik me nu af...
Real Transmitters glow in the dark

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Boomi »

Op aandrang van HendrikJan heb ik dit toch maar even weer weggehaald...
Laatst gewijzigd door Boomi op 26 jun 2016, 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Real Transmitters glow in the dark

Gebruikersavatar
HendrikJan
Berichten: 1989
Lid geworden op: 21 feb 2009, 07:51
Locatie: ZW Drenthe/NO Overijssel

Re: Gelderse Vallei

Bericht door HendrikJan »

Hoe dan ook: het gaat er allemaal weer lekker theoretisch aan toe, waarbij de praktijk weer totaal zoek is.

Rob Veld
Ere lid
Berichten: 1179
Lid geworden op: 26 mei 2006, 12:50

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Rob Veld »

Boomi schreef:Vroeger was alles in draaggolf (rust) vermogen, FM en AM.
Toen kwam SSB/EZB en had je ineens geen draaggolf meer.
Daar moest wat op verzonnen worden en is PEP 'uitgevonden'.

Verkopers van AM apparatuur die zaken mooier willen doen voorkomen dan in werkelijkheid gebruiken vaak PEP vermogen.
Zonder nadere aanduiding in de hoop dat de argelozen onder ons daar in stinken.

EiRP vermogen zal men misschien gebruiken omdat dit (op afstand) adhv de afstand en gemeten veldsterkte te berekenen is ?
Dan hoeft het pand niet te betreden om het 'ouderwetse' input- of draaggolf- of zelfs PEP vermogen te meten.
Maar ja, de effectieve veldsterkte meten doe je niet met simpele (lees goedkope) apparatuur.

Hoe gaat de uitzender nu bepalen of het EiRP vermogen niet overschreden wordt vraag ik me nu af...
Hoe het ook is, AT-EZ meet inderdaad in veldsterktes. De basis zou het draaggolf vermogen en een 100% effectieve antenne moeten zijn. Die 100% is niet zo gemakkelijk te halen. Vandaar dat het beter is dat met vermogens in EiRP of beter EMRP aangeeft met daarnaast het draaggolf vermogen. Wat PEP betreft, men mag toch wel aannemen dat de scoop uit de kast getrokken wordt om te controleren of je 100% moduleert. Maar misschien zie ik dat verkeerd. Met dat hele PEP verhaal heeft AT-EZ het niet alleen de gebruiker ongemakkelijk gemaakt, en net wat je schreef Boomi, het zichzelf ook nog eens lastig gemaakt.

Rob V.

Gebruikersavatar
Boomi
Berichten: 8714
Lid geworden op: 25 okt 2006, 22:52
Locatie: de Achterhoekse bergen

Re: Gelderse Vallei

Bericht door Boomi »

Tja, en wat heeft het dan nog voor zin veel moeite in een meer dan gemiddelde antenne te steken.
Voor alle winst die je daarmee behaalt, moet je het zend-vermogen weer terugschroeven.

Maar ik vind het wel frappant hoe Atlantis hier momenteel met 100W binnenkomt.
Volgens mij hebben ze de modulatie sinds gister opgeschroefd, al is die nog steeds wat minder.
KBC (die toch geen kinderachtige antenne heeft) op 1602 zit hier grofweg op 9+15 dB en Atlantis slechts 5 dB minder.
Van hieruit zal de afstand tussen beide niet heel veel verschillen.
(Tss, kijk net even, momenteel beide dezelfde afstemming hier...)
Real Transmitters glow in the dark

Gebruikersavatar
HendrikJan
Berichten: 1989
Lid geworden op: 21 feb 2009, 07:51
Locatie: ZW Drenthe/NO Overijssel

Re: Gelderse Vallei

Bericht door HendrikJan »

Boomi schreef:Tja, en wat heeft het dan nog voor zin veel moeite in een meer dan gemiddelde antenne te steken.
Voor alle winst die je daarmee behaalt, moet je het zend-vermogen weer terugschroeven.

Maar ik vind het wel frappant hoe Atlantis hier momenteel met 100W binnenkomt.
Volgens mij hebben ze de modulatie sinds gister opgeschroefd, al is die nog steeds wat minder.
KBC (die toch geen kinderachtige antenne heeft) op 1602 zit hier grofweg op 9+15 dB en Atlantis slechts 5 dB minder.
Van hieruit zal de afstand tussen beide niet heel veel verschillen.
(Tss, kijk net even, momenteel beide dezelfde afstemming hier...)
Ze zeggen dat ze 25W onder aan de antenne hebben. Zal wel een 0 vergeten zijn......... :L

Plaats reactie